Contoh-contoh Borang Soal Selidik
#Dalam borang soal selidik, soalan-soalan perlu dikaitkan dengan objektif kajian anda#
#Sekurang-kurangnya 10 soalan perlu diberikan kepada responden. 10 lebih pon boleh#
Contoh 1
Tajuk : Risiko yang ditanggung oleh pengguna perkhidmatan darat di kawasan ********
______________________________________________________________________________
BORANG SOAL SELIDIK
Umur : Jantina:
Pekerjaan:
Bahagian A :sila tandakan (√ ) dalam kotak berdasarkan skala yang telah disediakan di bawah.
1. Sangat setuju
|
2. Setuju
|
3. Memuaskan
|
4. Tidaksetuju
|
5. Sangat tidak setuju
|
BIL
|
SOALAN
|
SKALA
| ||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
| ||
1
|
Ketiadaan lampu jalan menyebabkan berlakunya kemalangan jalanraya.
| |||||
2
|
Masalah kerosakkan jalanraya disebabkan oleh pengguna perkhidmatan darat di ****
| |||||
3
|
Kenderaan berat menyebabkan kerosakan jalanraya.
| |||||
4
|
Penanaman pokok mangga, pokok pisang, pokok kelapa dan kelapa sawit ditepi jalan boleh mengundang kemalangan.
| |||||
5
|
Jalanraya yang bengkang-bengkok memudahkan perjalanan pengguna.
| |||||
6
|
Ketiadaan lampu jalan memudahkan pengguna,
| |||||
7
|
***********
| |||||
8
|
*********
| |||||
9
|
**********
| |||||
10
|
*****
|
_________________________________________________________________________________
Contoh 2
Tajuk :
“TAHAP KEPUASAN PELANGGAN TERHADAP PERKHIDMATAN YANG DI TAWARKAN OLEH PENGUSAHA STESEN MINYAK DI ******, **”
BAHAGIAN A : Isi ruangan kosong di bawah.
Umur : ____ tahun
Jantina : Lelaki Perempuan
Pekerjaan : __________________________
BAHAGIAN B : Tandakan (√) pada kotak yang disediakan mengikut nilai skala.
1 – Tidak Berpuas hati 3 – Berpuas hati
2 – Kurang Berpuas hati 4 – Sangat Berpuas hati
|
|
|
|
Kualiti Minyak Petrol Dan Diesel
1. Anda berpuas hati kualiti minyak petrol atau
diesel di stesen Petronas ******
2. Anda berpuas hati kualiti minyak petrol atau
diesel di stesen Shell *********
3. Anda berpuas hati kualiti minyak petrol atau
diesel di stesen Esso ***********
Cara Layanan Staf Terhadap Pelanggan Atau Pengguna
1. Anda berpuas hati dengan layanan staf yang
diberikan kepada pelanggan atau pengguna di stesen
Petronas **********
2. Anda berpuas hati dengan layanan staf yang
diberikan kepada pelanggan atau pengguna di stesen
Shell ***********
3. Anda berpuas hati dengan layanan staf yang
diberikan kepada pelanggan atau pengguna di stesen
Esso *********
Cadangan
Apakah cadangan anda untuk meningkatkan lagi kualiti minyak dan memperbaiki layanan yang diberikan oleh staf dan pengusaha stesen minyak di ********* ?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BAHAGIAN C : Tandakan (√) pada kotak yang disediakan mengikut nilai skala.
1 – Sangat tidak setuju 3 – Setuju
2 – Tidak setuju 4 – Sangat setuju
|
|
|
|
1. Kerajaan atau pengusaha stesen minyak perlu
menambahkan lagi stesen lain yang
menjadi masalah kepada pelanggan.
2. Pada pendapat anda, perlukah kualiti
minyak ini dipertingkatkan di stesen
minyak seperti Petronas, Shell atau Esso.
3. Kemudahan seperti tandas, kedai runcit, pam tayar,
di setiap stesen minyak.
4. Pada pandangan anda, perlukah staf atau
pengusaha stesen minyak ini mempunyai layanan
yang mesra kepada pelanggan.
_________________________________________________________________________________
Contoh 3
Borang Soal Selidik ini hanya menggunakan pilihan jawapan YA atau TIDAK sahaja.
BORANG SOAL SELIDIK
| |||||||||
Tandakan (/) pada kotak yang disediakan.
| |||||||||
Status :
|
Tingkatan :
| ||||||||
Guru :
|
Ting. 4 :
| ||||||||
Pelajar :
|
Ting. 5 :
| ||||||||
Kakitangan :
|
Ting. 6 :
| ||||||||
Jantina :
| |||||||||
Lelaki :
| |||||||||
Perempuan :
| |||||||||
FAKTOR KEPUASAN PELANGGAN TERHADAP KANTIN*******************.
| |||||||||
1. Adakah menu di kantin memenuhi cita rasa anda?
| |||||||||
YA
|
TIDAK
| ||||||||
2. Adakah kebersihan kantin sekarang memuaskan?
| |||||||||
YA
|
TIDAK
| ||||||||
3. Pada pendapat anda, adakah harga makanan di kantin lebih berpatutan
| |||||||||
berbanding pengusaha sebelumnya?
| |||||||||
YA
|
TIDAK
| ||||||||
4. Adakah anda berasa selesa terhadap persekitaran kantin sekarang
berbanding pengusaha sebelumnya? | |||||||||
YA
|
TIDAK
| ||||||||
5. Anda setuju harga di kantin perlu dikaji semula?
| |||||||||
YA
|
TIDAK
| ||||||||
6. Pernahkah anda mengalami keracunan makanan?
| |||||||||
YA
|
TIDAK
| ||||||||
7. Adakah anda berpuas hati terhadap perkhidmatan pekerja kantin
yang diberikan kepada anda? | |||||||||
YA
|
TIDAK
| ||||||||
8. Adakah keceriaan kantin memuaskan anda?
| |||||||||
YA
|
TIDAK
| ||||||||
9. ******************
********
|
10.****************
Sumber :
thank you very much. it's really help me for my research. :)
BalasPadamwc. . ^_^
PadamBoleh tak masukan contoh soalan utk soal selidik berkitan dengan keberkesanan PBS secara holistik terhadap murid
BalasPadamrasanya, bole kot.. ^_^
Padameasy ^^
BalasPadameasy...mna??
BalasPadamtolong masukan borang soal selidik untuk pencema udara
BalasPadam^_^
Padamxde contoh proposal ke?
BalasPadamxda..
Padamfuhh.. memang mencabar krja kursus ni. apa apa pun , terima kasih kerana memberi panduan sedikit sebanyak amat membantu saya menjalankan kerja kursus.
BalasPadamsama2..
Padamtqvm
BalasPadamsama2.. goodluck..
Padamizinkan sy nk buat borang soal selidik ni sbg rujukan. thanks :)
BalasPadambole bha.. ^_^
Padamboss .. i copy errkk , utk d jdkan panduan .. mntak halalkan
BalasPadamOkk haziq.. silakan..
Padam